Αιμοροφυλλική Αρθρίτιδα – Θεραπεία με τη Ραδιοϋμενόλυση

Αιμορροφιλική Αρθρίτιδα- θεραπεία με τη ραδιοϋμενόλυση

Υμενίτιδα στην αιμοφιλία (  κατευθυντήριες οδηγίες )

Στη θεραπεία της αιμοφιλικής υμενίτιδας παράλληλα με τη χορήγηση  παραγόντων  και  NSAR σαν θεραπεία  πρώτης επιλογής  πρέπει να είναι η Ραδιοϋμενόλυση (ΡΥ).

Η ένδειξη για την εφαρμογή της Ραδιοϋμενόλυσης  προϋποθέτει την διάγνωση  της υμενίτιδας με αντικειμενικές , δηλ. εργαστηριακές εξετάσεις.

Η  ΡΥ  πρέπει να εφαρμόζεται  όταν  παρά την γνωστή θεραπευτική αντιμετώπιση  δεν υποχωρεί η  υμενίτιδα εξαιτίας της αιμορραγίας.

Επειδή το αποτέλεσμα της θεραπείας  είναι μεγαλύτερο  όσο μικρότερος είναι ο βαθμός της αρθροπάθειας, η ΡΥ πρέπει να εφαρμόζεται όσο γίνεται πιο νωρίς, το καλύτερο πριν την εμφάνιση μιας αρθροπάθειας (213-220) . Αρκετοί δεν  απαιτούν την εφαρμογή της σε περίπτωση που εμφανιστούν 3 αίμαρθροι σε μια άρθρωση σε διάστημα 6 μηνών (221-222).

Σπινθηρογραφικά  είναι δυνατή η διαφορική διάγνωση ανάμεσα στην οξεία  η υποτροπιάζουσα και στην  χρόνια  ανενεργή υμενίτιδα (99). Επίσης  μπορούν έτσι να απεικονιστούν  και κλινικά  μη  εμφανιζόμενες υμενίτιδες (100)

Επίσης μπορεί   με το 2/3 φάσεων σπινθηρογράφημα οστών να εκτιμηθεί και το αποτέλεσμα της θεραπείας.

Μια  αρθροπάθεια  ( δηλ. εκφυλιστικές εξεργασίες στον χόνδρο και οστά της άρθρωσης) δεν είναι αντένδειξη για την εφαρμογή της ΡΥ.

Όταν κλινικά προέχει η υμενίτιδα με αιμορραγίες  η επιτυχία της ΡΥ είναι ικανοποιητική  παρά τις υπάρχουσες  εκφυλιστικές εξεργασίες της άρθρωσης.

Επιπλέον  του συγγράμματος ενημέρωση

Στην  περίπτωση  εκφυλιστικών  εξεργασιών  στην άρθρωση  ακόμα  και όταν  δεν υπάρχει  πλέον  ο κίνδυνος   μιας αιμορραγίας  συχνά  εμφανίζεται  η υμενίτιδα  η οποία είναι και το αίτιο της φλεγμονής, δηλ της  αρθρίτιδας. Σε αυτές τις περιπτώσεις  ενδείκνυται η ΡΥ προς καταστολή της φλεγμονής (θεραπεία  οστεοαρθρίτιδας).

Κυρίως  συνιστάται η ΡΥ σε ασθενείς με αντισώματα κατά των παραγόντων  (219,226,227).

Κατώτερη  για την εφαρμογή της ΡΥ ηλικία δεν υπάρχει. Μόνο  σε μια βιβλιογραφία  αναφέρεται η ηλικία των 2 ετών χωρίς όμως να  δικαιολογεί αυτόν τον περιορισμό (221).

Όταν  μετά από  3  θεραπείες  (ΡΥ)   δεν περιορίζεται  η συχνότητα αιμορραγιών  μπορεί να  τεθεί η ένδειξη  μιας επεμβατικής αντιμετώπισης (224)

Αποτελέσματα της  ΡΥ

• Με την ΡΥ επιτυγχάνεται  ο περιορισμός της υμενίτιδας και η  μείωση της συχνότητας του αίμαρθρου  σε ποσοστό τουλάχιστον 70 με 90% των ασθενών (49,219,223,226,233).
  • Με την ΡΥ  υποχωρεί ο πόνος και το πρήξιμο της άρθρωσης (223,239,240,243)
  • Με την μείωση του πόνου και την βελτίωση της επιβάρυνσης της  άρθρωσης  ακολουθεί και  η βελτίωση ποιότητας  ζωής του ασθενή.
  • Το αποτέλεσμα  της ΡΥ  εκτιμάται 3-6 μήνες μετά την θεραπεία.
  • Η αποτελεσματικότητα  της θεραπείας  εξαρτάται από τον βαθμό της αρθροπάθειας.
  • Μετά την ΡΥ  ο υμένας γίνεται ποιο επίπεδος (49,243). Μπορεί ακόμα  να υπάρχει μια διόγκωση ( ίνωση) του υμένα  όμως  η φλεγμονή του έχει σαφώς υποχωρήσει.
  • Μετά την ΡΥ  συνήθως  απαιτούνται λιγότεροι παράγοντες (235,246,247).
  • Στο χρονικό διάστημα έως την πλήρη δράση της ΡΥ  (3-6 μήνες)  είναι απαραίτητη  μια πιο  εντατική  χορήγηση  παραγόντων.
  • Ακτινική επιβάρυνση
  • Η  ακτινική επιβάρυνση του οργανισμού είναι μηδαμινή  και στο μέγεθος των  ακτινολογικών  εξετάσεων ρουτίνας.
  • Σε Επιδημιολογικές μελέτες  δεν παρατηρήθηκαν στοιχεία  τα οποία με την ΡΥ μπορεί να επηρεάζουν  την  επιβάρυνση  στην δημιουργία καρκίνου.
  • Με την ΡΥ  δεν προκαλείται βλάβη στο χόνδρο  της άρθρωσης (246).

Σχετικά με την χημειοθεραπεία

Μπορεί  να  επιτευχθούν παρόμοια αποτελέσματα. Όμως λόγω  των απαραίτητων επανειλημμένων  χορηγήσεων , οι οποίες είναι συνυφασμένες με έντονους πόνους  η θεραπεία  αυτή δεν ενδείκνυται στην Γερμανία. Τα φάρμακα  αυτά δεν έχουν άδεια κυκλοφορίας στην Γερμανία

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την θεραπεία της Ραδιοϋμενόλυσης δείτε εδώ

AWMF  (Association of the Scientific Medical Societies in Germany) guidelines
Μερική μετάφραση από «AWMF Synovitis beiHämophilie6.3.2.